Biflování slovíček, gramatiky a ve finále jazykové sebevědomí tak nízké, že se člověk stydí promluvit… I taková může být angličtina. Cíl naší školy je však jiný. Usilujeme, aby děti učení bavilo, aby se na cizí jazyk těšily a aby se anglicky domluvit dokázaly. V pátých třídách tomu napomáhá výuka prostřednictvím center aktivit. Jak si tuto metodu představit? Slovo mají naši angličtináři.
„Na základě probíraných okruhů jsme s kolegou připravili čtyři různá centra aktivit. Žáci vylosují téma a pracují ve skupinkách. Angličtinu se učí nejen s pedagogem, ale i navzájem. Ocitají se tak v centru dění vzdělávacího procesu,“ vysvětluje angličtinářka Kristýna Jetenská.
„Žáci si pomáhají, trénují čtení, znalosti, zkoušejí různé učební strategie. Výhodou je, že témata probírají společně a výuky se musí aktivně účastnit všichni. To utužuje kolektiv, zlepšuje komunikaci a soustředění. Získané znalosti jsou pak trvalejší,“ přibližuje Petr Hainz.
„Centra aktivit jsou výhodná jak pro zdatnější žáky, kteří mohou rovnou volit náročnější úkoly, tak i pro trémisty a pro ty, kteří jazykové nadání postrádají. Zákeřné testy na nikoho nečíhají, jen motivační jedničky,“ uzavírá Mgr. Jetenská.
Vedle center se i ostatní třídy na prvním stupni dělí na menší skupiny, aby výuka byla intenzívnější a aby se žáci dostali častěji ke slovu, více konverzovali.
Pozitivní vztah žáků k angličtině vnímám jako svůj úkol,
říká Kristýna Jetenská
Jaké jste absolvovala školy?
Po ZŠ jsem putovala na gymnázium do Žatce a v posledním ročníku jsem se rozhodla pro studium na Pedf UK v Praze, obor učitelství pro 1. stupeň se specializací na angličtinu.
Proč je dobré umět anglicky?
Znalost angličtiny už v současné době vidím jako nutnost. Minimálně základní úroveň vyžaduje velká většina zaměstnavatelů v ČR. Zároveň musím konstatovat, že je to brána do světa, jelikož se tímto jazykem domluvíte opravdu téměř všude. Já jsem velmi ocenila své znalosti i ve chvíli, kdy jsem se v cizím jazyce musela vzdělávat po celou dobu studia na VŠ.
Co vás na výuce angličtiny baví a jaký k ní máte vztah?
Cizí jazyk měl v mém srdci vždy své místo, na hodiny angličtiny jsem začala chodit poprvé už v MŠ a od té doby to je můj oblíbený předmět. Baví mě chystat pro žáky kreativní zábavné aktivity, které právě ve výuce angličtiny už od nízkého věku vnímám jako velmi motivační pro zájem o náročnější studium v pozdějším věku.
Proč učíte právě angličtinu?
Je důležité si uvědomit, že angličtina se v dnešním světě řadí mezi stěžejní předměty stejně jako mateřský jazyk nebo matematika, a proto je velmi důležité, aby k ní měli žáci pozitivní vztah.To vnímám jako svůj úkol, který mi dává smysl. Na mé práci mám nejraději, když žáci po hodině říkají, že je angličtina jejich nejoblíbenější předmět a těší se na další hodinu.
Znalost angličtiny je alfou omegou dneška,
je přesvědčen Petr Hainz
Jaké jste absolvoval školy?
Jako středoškolák jsem se rozhodl pro studijní pobyt v USA. Tam jsem absolvoval závěrečný ročník na Castle Rock High School (stát Washington, USA). Po návratu a odmaturování na Gymnáziu Jateční jsem přijal nabídku stipendia na prestižní britské univerzitě Teesside, která ve spolupráci s vysokou školou Prague College nabízí i honorované bakalářské studium. Tento titul jsem získal v oboru International Business Management.
Proč je dobré umět anglicky?
Český jazyk je nádherný, za nic bych neměnil. Nicméně, i kdybychom hodně přeháněli, domluvíme se s jeho pomocí nejvýš s 15 miliony lidí. Ve chvíli, kdy se člověk dostane na slušnou úroveň znalosti angličtiny, otevírá se mu bezbřehý oceán možností v mnoha sférách života, protože tímto jazykem komunikují více než 2 miliardy lidí. Čili, ať už jde o další vzdělávání, přístup k novým informacím a zábavě, cestování nebo pracovní kariéru, dobrá znalost angličtiny je alfou omegou dneška.
Co vás na výuce angličtiny baví a jaký k ní máte vztah?
Jako mnoho lidí jsem měl v začátcích studia jazyků velký problém s konverzací. Dnes mohu s čistým svědomím říci, že verbální komunikace je můj nejoblíbenější aspekt anglického jazyka. Dokonce často matu rodilé mluvčí, kteří mě považují za krajana. Nejvíce mne baví u mých studentů rozvíjet schopnost konverzovat a upevňovat jejich sebevědomí ve vyjadřování.
Proč učíte právě angličtinu?
Angličtina mi otevřela dveře k téměř nekonečnému množství informací, kontaktů a možností. Sdílet a umožňovat přístup k tomuto potenciálu je pro mě hluboce naplňující.